Blogg

Finsk-svenska handelskammaren (FINSVE) årsmöte, 2019

By 24 maj, 2019 maj 25th, 2019 No Comments
Då Luckan är medlemmar av Finsk-svenska handelskammaren (FINSVE) hör det också till att följa med i svängarna gällande vad som sker i organisationen.
Luckan var på plats i Spegelsalen på Grand Hôtel i Stockholm. Jag liksom bordsgrannen sade att detta var det närmaste Nobelmiddagen man kan komma, påkostat är det, professionellt upplagt och planerat. Och man känner att de verkligen bryr sig om sina medlemmar.
Två intensiva dagar med långa diskussioner och representation med start på färjan och en makalös trerättersmiddag. En lugn kväll med goda samtal, utbyte av erfarenheter och visitkort. De flesta av oss känner vid det här laget varandra, så det var dessutom kära återseenden.
Morgonen därpå hämtades vi upp i hamnen med buss och kördes in till stan i samlad tropp för att möta upp ca 200 andra gäster som kommit från hela Finland och Sverige.
Det är verkligen härligt att sitta bland dessa digniteter inom svenskt och finländskt näringsliv och höra kommentarer om Luckan och den verksamhet vi själva representerar. Den här gången var inget undantag. Och det har varit idel positiva kommentarer med långa motiveringar. Den här gången var det – med deras egna ord –  de integrerande familjecaféerna som drivs av Barnkulturen, den stora satsningen på musikevenemang och det inkluderande och varierande kulturutbudet som kom på tal.
Efter en sagolik lunch var det dags för gästtalare.
Vi måste utmana samhällsuppkopplingarna” sa Marie Ehrling, Telias styrelseordförande, i sitt öppningstal.
Hon talade om den digitala kärnan, nätverket 5G, och hur  digitaliseringen i Norden har svaret på flera av de utmaningar vi (de Nordiska länderna) idag står inför.
Företagares etiska kompass har i stort ifrågasatts i Eurasia.  Huvudproblemet var upprättandet av verksamheten i Uzbekistan vilken blev startskottet för avvecklingen av samarbetet med Eurasia. Idag är processen avslutad och fokusen ligger idag på och i Norden.
I dag har Telia lämnat Ryssland, Eurasia och Spanien och öppnat upp för större samarbete i Norden och Baltikum.
Ehrling ställer frågan om hur vi ska kunna konkurrera med USA. Sverige och Finland har fast infrastruktur och mycket välutvecklade 5g-nät. Det lär sätta fart på andra länder att konkurrera.

Efter lunchen skjutsades vi tillbaka till färjan för lite vila innan kvällen startade med fler givande möten och samarbetsdiskussioner.

/ Larrie Griffis
Kulturansvarig