Hur ser den osynliga normen ut i våra daghem?

Publicerat den Kategoriserat som Aktuellt, Blogg, Okategoriserade
Processed with VSCO with c1 preset

Igår den 25.4 arrangerade den svenska enheten för bildningsväsendet ett seminarium med temat “Mångfald som norm i skola och daghem” vid Regionalförvaltningsverket. Fortbildningen syfte var att stöda de integrations- och mångfaldsarbete som kommunen kan och ska göra genom undervisningen. Från Luckan var Larrie Griffis och föreläste om hur den osynliga normen ser ut i våra daghem.

Processed with VSCO with c1 preset

Han lyfte upp hur farligt det är som personal på daghem att förutsätta att vi vet saker om barnen och föräldrarna på grund av till exempel efternamn eller hudfärg. Personalen måste därmed se till att inte skapa kulturer som inte finns. När det handlar om mångfaldsarbete är det viktigt att man fördjupar det, tar till sig det och lever som man lär. Larrie poängterade också att mångfaldstänk ganska långt är samma logik som i normtänk – det handlar om att titta inåti sig själv. Genom att inte förutsätta ger vi barnen mycket större möjligheter att utvecklas, istället för att begränsa.

/Louise Mannil

Skip to content